За сите граѓани кои сакаат да ја слушнат, нашата програма во аудио формат.
Препознаените предизвици во областа се:
Лажна транспарентност на финансиите, планирање на средствата неусогласено со потребите на граѓаните, квалитетот на сервисите и без можност за граѓански амандмански промени на предлог-буџетот, фиктивна партиципативна демократија, јавни набавки без оглас, буџетски календар што не се почитува и го укинува процесот на 3 фази за носење буџет, слаба вклученост на граѓаните во дефинирањето на развојните програми, немање транспарентност во објавата и реализацијата на планот за јавни набавки, немање јасни показатели за задолженоста и за трансферите кон други јавни претпријатија (ПОЦ), немање податоци ниту волја за одговорно родово буџетирање, слаби анализи за исплатливост.
Немање визија за иден просторен развој, слаба координираност со надлежните за урбанистичкото планирање од повисок ранг (Град Скопје, надлежното министерство), слаба вклученост на граѓаните и заинтересираните чинители во процесот на донесување на урбанистичките планови, недостиг од јавно достапни информации и плански документи, немање јавен увид во издадените одобренија за градба, некоординираност помеѓу секторите и одделенијата што ги имаат информациите што се потребни за изработка на урбанистичките планови и проекти.
Понудените плански решенија во ДУП-овите и техничката опременост се на исклучително ниско ниво. Најчесто единствениот задоволен аспект е „што повеќе изградба“, при тоа не е водено сметка за основните критериуми за квалитетен живот, кои иако се дури и законски пропишани, се третираат како неважни (густини, снабденост со придружни содржини, заштита на културното наследство, заштита од природни и создадени катастрофи, отстранување физички бариери и др.). Неодговорно искористување на земјиштето како ненадоместлив ресурс и негово зафаќање претежно со градби, без притоа да се води сметка за социјалниот и еколошкиот аспект на развојот и справувањето со климатските промени (потреба од јавни и зелени градски простори, обезбедување услови за справување со комуналните проблеми, ублажување на поројните дождови, обезбедување биодиверзитет и сл.). При планирањето на типологијата на градските блокови и објекти не се води сметка за идната потреба од користење дополнителна енергија за греење и ладење, снабдување со вода, движење на лифтовите и сл.
Подрачјето на општина Центар со галопирачка брзина го губи својот карактеристичен и особено препознатлив дух на местото, како во однос на физичката структура, така и мемориско-културолошката, кој за жал од година во година се нарушува и не обезбедува континуитет и зачувување на неговите трајни вредности. Урбанистичкото планирање и самата изградба не обезбедуваат доволно услови за поддржување ниту на уметноста и архитектурата, како ни на креативноста во смисла на простори за креирање, убави катчиња, културна забава за сите возрасни групи.
Слабо интегрирано планирање без поврзување на урбанистичките планови и претпоставениот прираст на населението со капацитетот и идната оптовареност на училиштата и градинките. Слаба реонизација без почитување на сообраќајната безбедност и без квалитетни податоци за бројот на населението. Нефлексибилен начин на примена на реонизацијата во училиштата и градинките. Неверодостојни извештаи од основните училишта и градинките, слаби или никакви индикатори за образовните, финансиските или инфраструктурните параметри во основните училишта и градинките, лошо известување за инклузивноста и интеркултурализмот, како и за постигнувањата на децата, особено во основните училишта. Немање рамномерен, ниту индивидуален пристап кон решавањето на утврдените потреби, фаворизирање едни училишта, заборавајќи на потребите на другите. Недостиг од дидактички средства во училиштата (не само компјутери, туку микроскопи, карти, сетови за експерименти по хемија, физика, квалитетна интернет-врска, како особено важна при онлајн-настава и сл.) – во соодветен број за реално да може да се одржат часовите. Социјалната инклузија е на ниско ниво, без веродостојни податоци за потребниот број деца што треба да се вклучат (деца во ризик од сиромаштија, мали етнички заедници – Роми итн.). Слаби управувања со средствата од издавање простор во училиштето. Слаби училишни одбори (слаба независност). Евалуација на задоволството на квалитетот на образовните услуги не постои, недоволно се вклучени и родителите и децата, а училишниот парламент постои единствено и само на хартија. Хигиенските и безбедносните услови во училиштата во Центар се недоволни, а транспортот за екскурзии се прави без безбедносна компонента на автобусите (појаси за децата). КК Работнички без надомест ги користи спортските сали, со што зафаќа термини за други спортови, но и го оштетува буџетот за самофинансирање на училиштата. Безбедноста и мерките за заштита и спасување во и околу училиштата и градинките се на ниско ниво, а паркирањето во училишните објекти е дополнителна опасност. Нема доволно спортски клубови во училиштата како дел од воншколските активности што ги обезбедуваат училиштата.
Организирање простори што може да ги користат тинејџерите.
Организирање простори што може да ги користат постарите лица за дружба, корисни предавања, искористување на нивните знаења и искуство.
Граѓаните бараат јавни податоци за квалитетот на работата на образовните институции во општината. Вклученоста на родителите и учениците во самоевалуацијата е на ниско ниво, скоро минорно, и не може да биде реален приказ за задоволството од образовните услуги.
„Општина Центар ја обезбедува иднината на своите ученици преку квалитетен и современ воспитно-образовен процес“ – усвоено во 2016.
Подигнување на квалитетот на образовните услуги и услугите за грижа за децата во периодот на ран детски развој и предучилишно воспитување.
Нови ИТ-механизми и процедури за комуникација и вклучување на граѓаните во планирањето и развојот на образованието.
Подигање на капацитетите на сите чинители и подобрена соработка, како и мониторинг меѓу Општината и училиштата и градинките, со реални параметри и показатели. Континуирана едукација, стручно усовршување и мотивација на кадарот, унапредување на соработката со граѓанскиот сектор.
Подобрено управување со финансиите: квалитетно распределен дел од општинскиот буџет наменет за развојни активности во грижата и образованието; oбезбедување на потребните дидактички средства во училиштата; зголемување на самофинансирањето, како и на други извори на средства за финансирање на областа образование, подобрено финансиско известување и планирање. Неселективен однос на општината кон училиштата и градинките, а соодветен на индивидуалните и специфични потреби.
Подобрен квалитет во програмите за воннаставни активности, екскурзии и настава во природа.
Реална социјална мапа и идентификување на секое дете во ризик за обезбедување соодветна грижа, вклученост и сервиси.
Социјална правда и инклузија на ниво на целата Општина Центар.
Капацитети според реалните потреби.
Зголемена безбедност на децата во училиштето и градинките, на пат кон и од училиштата и градинките, како и во текот на екскурзиите. Здрава и безбедна исхрана и обезбедување оброк на сите деца во ризик.
Партиципативност и социјална емпатија кон граѓаните, работа со директно вклучување во процесите, при донесувањето одлуки, и стимулирање дека секој е и дел од решението.
Тешка достапност на услугите од општината за граѓаните и бизнисите. Незадоволство од неквалитетното вршење на услугите, кое е подложно на секакви влијанија.
Несоодветна промоција за развој на бизниси на територијата на Општината.
Никаква објава на податоци за бројот на донесените странски инвеститори, бројот на отворените компании, бројот на отворените локали и сл., кои би биле параметар за следење на успешноста.
Слаба организација на јавниот простор понуден за деловна намена, без грижа за последиците кон жителите, ниту кон животната средина.
Никаква анализа за потребите на жителите за соодветни деловни намени во населбите, за сервисите да се нудат во достапен простор за пешачење. Дополнително, дозволување на деловни субјекти од иста област во низа, без распределба на намените согласно со потребите.
Низок степен на поддршка за претприемништвото, иновациите и новите стартап-компании. Никаков споделен простор за работа.
Економските оператори во општината работат на застарен високозагадувачки начин. Од нив не се бара никаков придонес во заштитата на животната средина.
Нејасно управување со добрата што ги поседува или ѝ се дадени на управување на општината: земјиште, објекти, простори, опрема и сл.
Планската документација за заштита и спасување, процената на загрозеност од природни и други несреќи и планот за заштита и спасување не се ажурираат редовно, што придонесува кон донесување одлуки и имплементирање мерки што не соодветствуваат со реалната состојба и новите ризици.
И пред пандемијата на ковид-19 и онлајн-наставата, но и сега, учениците и децата во градинките немаат континуитет во едукацијата за намалување на ризикот од катастрофи и ја зголемуваат својата ранливост кон нив. Евакуационите планови не се јасни за учениците, а мерењето време за евакуација и локација на безбедни места никаде не се објавува.
Слаб капацитет за противпожарната заштита и подигање на свеста за солидарност и одговорност.
И покрај големиот број истражувања и анализи за опасностите од ерозии и лизгање на терените при изградба на Водно, недостига сериозност при донесувањето на одлуките.
Ниско ниво на информираност и вештини кај жителите на општина Центар во справувањето со кризни ситуации.
Ажурирана планска документација за заштита и спасување за подобрена заштита и спасување на подрачјето на општината, особено со стручен преглед на одобренијата од ДЗС на секој урбанистички план.
Планската документација мора да вклучува и проценки на ризици од сите природни катастрофи, но особено од порои, ерозии и свлечиште.
Проценка на пристапноста на противпожарните возила до сите објекти во општината и спроведување мерки за намалување на ризиците.
Темелно дефинирање на параметрите за технички прием, а кои се однесуваат на противпожарната заштита, како и исправност на заштитната опрема. Ова да биде обврска на инспекторите за домување на Општината.
Проценки на ризиците од сите природни катастрофи, но особено од порои, ерозии и свлечиште.
Формирање доброволно противпожарно друштво во соработка со Противпожарната бригада Скопје, Центарот за управување со кризи, Црвениот крст, странските донатори како австриската и словенечката амбасада, за поддршка околу опремување и обука на 50 до 100 жители на Центар што би биле дел од оваа единица. Друштвото ќе функционира како резервно надополнување на скопските професионални пожарникари во летните периоди и како резерва што би се ангажирала при големи шумски пожари во земјата. Општината да биде одговорна за нивното опремување со лична опрема и постојана дообука по пример и по можност со сродните доброволни друштва од Австрија и Словенија што летово гасеа пожари во Македонија.
Формирање центар за едукација за природни катастрофи и непогоди. По напуштањето на социјалистичкиот систем на СВОЗ, населението практично не знае како да се однесува и како да помогне при различни природни катастрофи, кои, како што се предвидува, со климатските промени ќе стануваат сѐ почести. Центарот би имал задача годишно да организира повеќе обуки што ќе бидат отворени за сите жители на Општината, но и градот Скопје, на кои стручни лица од Противпожарната бригада, ЦУК, АРМ, полицијата, Црвениот крст и странски експерти ќе ги подготвуваат граѓаните како да се однесуваат и што треба да прават во случај на поплави, земјотреси, пожари, лизгање на земјиште, прва помош на повредени.
Преиспитување на одлуките за дозволи за градба во планот Ј07 – Водно и Капиштец, како и Тасино Чешмиче, особено промените на висинските коти третирани како технички грешки.
Нерамномерна, но и недоволна обезбеденост со комунална инфраструктура во сите градски четврти. Слабо планирање на буџетот во програмите и немање споредливи индикатори за оценка на квалитетот и цената на набавките. Непостоење на реални индикатори за мерење на развојот и слаби извештаи за остваруваните резултати, често неразбирливи и нечитливи. Немање доволно насоки од деталните урбанистички планови за капацитетите и точна поставеност и опременост со потребната инфраструктура, како и недоволно квалитетна техничка документација за изведба. Некоординирано поставување и одржување, кое предизвикува често прекопување, дури и на исти улици и градски површини во краток рок и за секоја инсталација одделно. Нерамномерна опременост со улично осветлување, но често и несоодветно и скапо. Несоодветни решенија за справување со комуналниот и другиот вид отпад што го создаваат жителите, но и другите корисници (деловни, угостителски, трговски субјекти и сл.). Недоволно одржување на јавната чистота без употреба на технички средства и слаба координираност. Приватизација на пазарите и нивно исчезнување на подрачјето на општината, но и форсирање на затворени пазари и пренамена на нивните локации. Стихијно уредување на улиците и нивно асфалтирање, без грижа за другите елементи: тротоари, дрвореди, осветлување и друга урбана опрема. Неуспешно справување со паркирањето и окупирањето на јавните површини, со закана за безбедноста на граѓаните, особено децата, постарите лица и лицата со тешкотии во движењето. Несоодветна грижа за постојните, но и необезбедување нови, отворени јавни и зелени површини. Скапи инвестиции во подигањето, со никаков план за понатамошно одржување. Реката Вардар и другите водотеци (канали и сл.) не се третирани соодветно и најчесто се запуштени и окупирани со разни инсталации и опрема.
Нашите заложби се:
Евидентирање на постоечката инфраструктура на целото подрачје на општината, со податоци за состојбата, капацитетот, опременоста и потребата од замена, употребувајќи ИТ и ГИС за собирање и управување со податоците и процесите.
Посоодветно планирање на комуналната инфраструктура и супраструктура, како и координација со деталните урбанистички планови, со размена на податоци и информации за тековната состојба и преземените акции.
Квалитетни проекти и изведба на комуналната инфраструктура (сите видови инсталации) и супраструктура (улици, паркинзи, пазари, игралишта, плоштади, паркови, водотеци и други јавни отворени простори) со приоретизирање на послабо опремените градски четврти, со план за нивно одржување.
Грижа за изборот на решенија и за економската исплатливост на решенијата, за намалување на трошоците за изведба, но и понатамошно одржување.
Посоодветно избирање и уредување на локациите за фрлање комунален и друг отпад, со лесна пристапност и достапност на 200 м, за секој корисник, но и соодветен капацитет според утврдените потреби.
Поангажирано следење на состојбата со јавните отворени и зелени простори (лоцираност, капацитет, активности, корисници), со употреба на ГИС-алатки и ИТ за информираност на граѓаните.
Користење детектирани површини во сопственост на општината или државата, за уредување на нови маалски, но и реонски јавни отворени и зелени простори, игралишта, паркиралишта и сл., со достапност на 200-400-800 м, или 5-10-15 минути.
Збогатување на понудата на зелени пазари, со зачувување на традиционалните (Зелен пазар, Пазарче Буњаковец и сл.), но и формирање нови, како и користење на праксата на затворање на еден дел од маалска улица за неколку часа поставување тезги и продажба на свежи земјоделски производи.
Обезбедување мали паркинг-површини, секаде каде што има парцели во сопственост на општината или државата, па дури и привремено користење на неизградени парцели.
Улици со елементи и опрема што обезбедуваат слободно и безбедно движење, и приоритет за пешаците и велосипедистите, со дрвореди за обезбедување пријатен амбиент.
По принципот „трипати мери, еднаш сечи“ избор на квалитетни проекти и изведба, кои нема да го оптоварат општинскиот буџет, ќе користат економични, за некои елементи и рециклирани материјали и опрема.
„Учење од грешките“, односно изведени решенија што не се покажале економични и за кои е потребен скап систем на одржување, да не се повторуваат, и обратно, оние што се покажале подобри да се искористат и за следните акции.
Заштедата на енергија за осветлување, вода за полевање, работна сила и опрема за чистење да биде приоритет при одлуките како и што да се изведе и да се употребува. Да се бараат алтернативни одржливи решенија и да се користат локалните ресурси.
Да се искористат принципите на циркуларна економија: она што за некого е отпад за некого друг е ресурс. Еден материјал повеќекратно да влезе во процесот на употреба.
Самоодржливи и донекаде самодоволни соседства (маала, градски четврти) во кои оптимално се обезбедени сите потреби на граѓаните од комунална инфраструктура (вода, одведување отпадни води, одведување отпад, осветлување, греење, телекомуникации и сл.), со поголем процент на заштедата на ресурсите.
Намалување на потребата од нови ресурси и намалување на потрошувачката и на загубите.
Намалување на конфликтите и на нефункционалноста во просторот.
Обезбедување подеднакви и квалитетни услови за сите, независно од потребите, возраста, материјалната и физичката способност.
Почиста животна средина, регулирано движење без конфликти, еднакви можности за сите и достапност до сите потребни услуги и сервиси.
Бројот на сообраќајни незгоди да се намали со нови сообраќајни политики и одлуки. Крајната цел е во Центар да нема изгубен живот во сообраќајот, што може да се постигне со низа одлуки за приоритети и подобрувања на сегашните состојби на небезбедност, немање оптимизација, ниту анализа.
Советот да усвои декларација за хиерархија на учесниците во сообраќајот при сообраќајно и урбанистичко планирање/проектирање со приоретизирање на просторот и потребите на пешаците, велосипедистите и јавниот транспорт за безбедност, погодност и комфорност (превртување на пирамидата).
Да се изработи план за подобрување на пешачкиот и велосипедскиот сообраќај во Општина Центар со план за проширување на пешачките зони, план за подобрување на пристапноста и безбедноста, план за велосипедска мрежа и паркинзи, подобрување на јавниот простор итн.
Да се прогласи целото централно подрачје (со исклучок на булеварите), поточно сите улици во надлежност на Општина Центар, за Зона 30, а некои делови (околу училишта и градинки, на улици каде што нема тротоари) и за Зона 20.
Да се редизајнираат зоните околу училиштата и градинките со приоритет на безбедноста на децата.
Мапирање на сите паркиралишта на отворено (ПОЦ, Градски паркинг, јавни и приватни катни гаражи, паркинзи во склоп на институции), но и на сите објекти со контрола дали изведбата одговара на одобрението за градење.
Дефинирање построги критериуми за добивање ПОЦ-картички, како во однос на податоците за објектот каде што домува жителот, така и во однос на поседување второ, трето возило итн.
Советот да се заложи за промена на регулативата, да биде можно да се санкционира нелегалното паркирање од комунални редари.
Анализа на податоците за сообраќајните текови, моделирања на сообраќајот, студија со издржани податоци за моменталните текови, тесните грла, црните точки, временските застои и капацитетите на уличната мрежа и паркинзите.
Редовна соработка и обезбедување податоци од сообраќајната полиција за сообраќајните незгоди, со време, локација, учесници и причини, со цел подобрување на инфраструктурата, со поставување бариери и успорувачи (лежечки полицајци, подигнати пешачки премини, шикани) и обележување со сигнализација.
Да се продолжи со субвенционирањето велосипеди, но да се направи и диверзификација на субвенциите и да се вклучат субвенционираните граѓани во фокус-групи, анкети итн., од кои ќе се собираат податоци.
Кај урбанистичките планови кај кои има можност (кои во поголем дел не се реализирани) да се зголемат стандардите за тротоарите, да се предвидуваат и велосипедски патеки и да се зголеми и регулационата ширина на улиците.
Советот да донесе Заклучок за стандардот за велосипедски паркинзи, кој ќе се применува во одобренијата за сите нови објекти. За постојните објекти да се бараат иновативни решенија како велосипедски „хангари“ и сл.
Да се организираат денови без автомобили со цел да се поттикне поинакво доживување на просторот.
При градежни активности (било на јавната инфраструктура или од приватни објекти) со кои се зафаќа дел од јавниот простор, да се заштитуваат соодветно пешаците.
Јавноста да биде соодветно информирана (јасни, читки цртежи и потребна документација) и навремено вклучена во процесот на изработка на сообраќајни проекти.
Стратегијата за култура за периодот 2017-2022 се фокусира на три главни цели: + зголемување на буџетот на Општината и на вонбуџетските средства за култура; + зајакнување на административните капацитети; + интензивна соработка со граѓанскиот и бизнис-секторот.
Минатите четири години ниту една од овие цели во речиси сите три сегменти не е реализирана. Културната понуда и нејзината мисија е, напротив, потполно маргинализирана, што придонесува и за недозволивото обезличување на Општина Центар, потенцијално една од најнапредните и авангардни меѓу локалните заедници.
Отсуствува волја за создавање слободен простор за создавање современи изведувачки уметности во општина Центар; негрижа за веќе постоечката улична уметност низ целата општина.
Постои негрижа за историјата и историските личности што се значајни за општината и државата, а се врзани мемориски, локациски или сл., за подрачјето на општината. Негрижа за објектите што се водат како културно-историско наследство, за одредени мемориски локалитети и локации. Негрижа за старите препознатливи градски јадра: Калето, Старата скопска чаршија, Плоштадот Македонија-Камени мост-Пл. Карпошово востание, Градскиот парк, Културен центар и др.
Непрепознавање на важноста за индикатори за родова еднаквост, родово одговорно буџетирање,
насилство, превенција и заштита.
Непостоење на социјална мапа за идентификација на групите во ризик и нивната
распространетост.
Недостаток на центри за домување и рехабилитација на стари лица во близина на средината и
луѓето кои им се позната и живееле.
Недостаток на програми за психолошка поддршка на деца и младинци за справување со
животните предизвици.
Недостаток на програми за поддршка на граѓани кои поради одредени околности се нашле во
ситуација за немање извор на средства за егзистенција, а со тоа и нивните семејства страдаат.
Социјално мапирање на жени во ризик и политики според идентификуваните потреби.
Мапирање на деца не вклучени во градинките и поддршка за нивно вклучување.
Мониторирање и евалуација на родова еднаквост со индикатори кои ќе се обработуваат за секој
проект, од инфраструктурен, до трансфери кон невладини, спортски клубови и при урбанистички
планови.
Мапирање на стари лица кои имаат реална потреба за грижа и нега во групни живеалишта и
рехабилитациони центри во рамките на општината и стимулирање на програми и предлози за
оваа категорија на граѓани.
Информирање и психолошка поддршка на деца и младинци за справување со животните
предизвици како што се: нормалниот психо-сексуален развој, стресот, алкохолот, дрогата,
коцкањето, интернет зависноста .
Психолошка и информативна подршка на граѓани без извор на средства за егзистенција, од аспект
на консултации, упатување и помош во обезбедување контакти за доедукација и вработување.
Вклучување во општествено корисна работа на најранливите групи во социјален ризик.
Соодветен третман на жртви на насилство, поддршка на НВОа кои се грижат за заштита,
превенција и работа со и за жртвите.
Задолжителни квоти за жени во сите комисии и тела на општината, надзорните и извршни одбори
на Јавни претпријатија, Училишни одбори и Совети.
Пристапаност до јавни простори, сообраќајни решенија и пешачки патеки кои се безбедни,
осветлени и креирани за да бидат пријатни за сите граѓани, особено најранливите.
Заштита на бездомни лица, гладни и маргинализирани групи со обезбедување простор за заштита
во зимски услови, храна, енергетски пакети за помош во зимски услови, и инклузивност.
Политики за родова еднаквост, права и пристапност базирана на показатели и индикатори, со вклученост на професионалци и граѓански сектор.
Центар, општина во која се бориме против сиромаштијата.
Квалитетни проекти со решенија базирани на препознаените предизвици.
Намалување на секакво, но особено на малолетничко и родово базираното насилство и поефикасна заштита. Соработка со МВР и невладини организации за едукација, превенција и заштита на жртвите.
Застарени процедури и постапки за планирање и програмирање; слаби капацитети за користење дигитални алатки; никаква примена на податоци за донесување одлуки; никакви системи за собирање податоци потребни за мерливост на развојот; слаба комуникација со граѓаните за оправданоста на инвестициите; проблеми со транспарентноста, не постојат контакти од службени и одговорни лица, не е објавена систематизацијата, ниту органограмот; архивата не е дигитално достапна, не се споделува навремено со службите и Советот; нетранспарентен Совет, немање контакт со граѓаните, недостиг од вклучување во процесот при донесувањето одлуки, ниту вклучување во комисиските расправи; необјавување на одлуките пред да се донесат; седниците не се снимаат и прикажуваат (во живо или како снимка) и не се прават квалитетни записници од седници што реално го покажуваат ставот на секој советник, туку само се евидентира кој зел збор.
брза во донесувањето квалитетни одлуки базирани на точни и ажурирани податоци и анализи; одговорна при планирањето на буџетот; подобрени човечки ресурси за употреба на дигитални алатки;
зголемена продуктивност, ефикасност и вклученост на Советот во процесите на општината, олеснет увид во барањата од граѓаните; независни контроли и мерења со сензори наместо со инспектори;
достапна архива и е-Совет со можност за вклучување на граѓаните во сите чекори при донесувањето одлуки.
Конфликти на интерес што не се препознаваат. Неприменување на етичкиот кодекс.
Набавки што го спречуваат развојот и прогресот, неодговорно ги трошат општинските пари и не се залагаат за контрола на остварениот квалитет, ниту за одговорност од изведувачите. Недоволни капацитети за подготовка на технички документации за набавки, ниту реалност во проценка на цените и предвидливост на ризиците. Сомнежи во процесите на издавање дозволи за градба, кои не се третираат.
Набавки со квалитетни спецификации, цени базирани на докази, проценки на ризик и обезбедување гаранции за општината со квалитетен надзор.
Транспарентен приказ на издадени дозволи за градби, на продажби на општествен имот и на трансформации за дооформување парцели за градби со запирање на досегашните пракси, кои се погубни за квалитетот на живот на општинско ниво.
Воведување информативна табла на општинскиот веб-сајт за времето изминато во решавање на предмети. За секој предмет ќе се води евиденција за време на влез и време на излез, а предметите ќе им бидат доделувани на тимови формирани по одделенија во администрацијата. Нивната ефикасност ќе се оценува компаративно, а тоа ќе влијае на оценката за секој вработен. Процесот ќе поттикне евалуација на работните процеси и процедури, како и транспарентна реакција по секој предмет.
Целни групи:
Прашања земени предвид:
Врски со други области:
Потреба од мерки насочени против влијанието на пандемијата врз физичкото здравје на децата за да се спречат долгорочни здравствени проблеми кај децата и младите.
Потреба од реконструкција на постојната спортска и рекреативна инфраструктура (вклучително и училишните спортски сали) и/или изградба на нови капацитети (сали и отворени локации) за организирани и спонтани физички активности (патеки за трчање во парковите, вежбалници на отворено, отворени спортски терени, игралишта за деца заради спонтана игра).
Зголемување на секојдневната физичка активност на граѓаните од општината преку обезбедување безбедна и широко достапна инфраструктура за пешачење и возење велосипед.
Потреба од изградба на привлечни локации за рекреација/паркови во близина на граѓаните и одржување на постојните локации за рекреација наменети за спонтани спортски активности.
Потреба од организирање јавни настани заради поттикнување физичка активност кај граѓаните од општината.
Понуда на достапни активности за граѓаните од страна на здруженијата и спортските клубови што организираат спортски активности во општината.
Овозможување континуитет на спортски активности на талентирани спортисти (млади и возрасни).
Изработка и спроведување студија околу физичкото здравје кај децата и младите во општината, што ќе се користи како основа за креирање целни активности во училиште, заради спречување на негативното влијание на пандемијата врз здравјето на децата и младите во општината (потенцијални партнери/донатори: УНИЦЕФ и локалната канцеларија на СЗО)
– Извештај за физичкото здравје кај децата и младите во општината
– Акциски план за зголемена физичка активност во рамките на училишниот систем врз основа на наодите од проценката на физичкото здравје кај децата и младите во општината
– Поголем број деца ангажирани во дневни физички активности
Обезбедување широк опсег на спортски активности во училишните спортски сали по часовите, со цел да се овозможи достапност до спортот за сите деца
– Поголем број училишни спортски активности по училиште
– Поголем број деца ангажирани во физичка активност
– Вклучување поголем број девојчиња во спортот
Креирање мерки за да се овозможи спортските активности во училишните спортски сали да се достапни и за децата од маргинализираните групи
– Вклучување поголем број деца од маргинализираните групи во спортот
Организација на редовни спортски денови во јавните училишта во општината (целодневни активности) за да им се овозможи на децата да пробаат нови спортови без надомест. Ова, на пример, би вклучувало посета на базени, пешачење, организација на училишни спортски натпревари итн.
– Организација на минимум два спортски дена во текот на секоја училишна година, со што би им се овозможило на децата да пробаат нови спортски активности
– Поголем број деца вклучени во физичка активност
Проценка на постојната спортска и рекреативна инфраструктура спроведена во текот на првите 9 месеци од мандатот, вклучително и проценка за родовото влијание на предложените инвестиции
– План за проценка со предлог-инвестиции за реконструкција и изградба на спортска и рекреативна инфраструктура, како и капацитети (вклучително места за спонтани активности на отворено) што ја земаат предвид родовата еднаквост во инвестицијата
4-годишен план за реконструкција и изградба на спортска и рекреативна инфраструктура усвоена до 12. месец
– Усвоен акциски план
– Реконструкција на најмалку 5 спортски капацитети (усогласени со буџетските приоритети)
– Изградба на најмалку 1 нов спортски затворен капацитет (усогласени со буџетските приоритети
– Изградба на најмалку 3 нови капацитети на отворено за спонтани спортски активности
– Изградба на нови капацитети за физички активности на отворено во сите 8 училишни дворови во општината
– Изградба на најмалку 5 нови детски игралишта
– Поголема близина и достапност на спортски и рекреативни активности за граѓаните на општината
– Поголем број граѓани имаат можност да учествуваат во спортски активности (организирани и спонтани, како резултат на зголемен број спортски капацитети)
– Поголем број лица што пешачат до/од работа/училиште/во слободно време
– Помалку сообраќај со возила во општината
Подобрување на инфраструктурата за користење велосипеди/тротинети за одење на работа
– Поголем број лица што возат велосипед до/од работа/училиште/во слободно време
– Помалку сообраќај со возила во општината
Воведување мерки за да се поттикне возење велосипед до работа
– Поголем број лица што возат велосипед до/од работа/училиште/во слободно време
– Помалку сообраќај со возила во општината
Како дел од гореспоменатата проценка на инфраструктурата за спорт и рекреација, да се изврши проценка на потребите за создавање дополнителни места за спонтан спорт и рекреативни активности на локации блиски до граѓаните од општината, како и проценка на потребата за одржување на постојните локации (вклучително и пешачки патеки лоцирани во рамките на општината итн.)
– Поголем број граѓани што учествуваат во редовни спонтани спортски и рекреативни активности на отворено
– Одржани пешачки патеки и/или отворање нови патеки
– Подобрен квалитет на животот и јавно здравје кај граѓаните
Спроведување на проценка на нивото на физичката активност кај граѓаните од општината за да се креира основа за 2-годишна кампања за промовирање на зголемена физичка активност кај граѓаните. Ќе биде готова до 9. месец од мандатот
– Подготвен извештај за проценка со препораки за активности што поттикнуваат зголемена физичка активност кај граѓаните
Подготовка на 2-годишна кампања за информирање околу придобивките од редовната физичка активност во комбинација со понуда на серија бесплатни настани во текот на 2-годишен период, каде што граѓаните ќе можат да пробаат голем број спортски активности. Кампањата и настаните треба да содржат компоненти за различни целни групи, вклучително деца и млади, постари луѓе и лица со физичка попреченост, а локациите на настаните треба да бидат достапни до граѓаните (на пример, да се одржат во училишните дворови, паркови итн., во маалата на граѓаните)
– Граѓаните се информирани околу придобивките од редовната физичка активност
– Организирање на најмалку 200 бесплатни спортски активности за граѓаните од општината во текот на 2-годишен период
– Поголем број граѓани редовно учествуваат во физичка активност
На крајот од кампањата треба да се изработи мониторинг-извештај, во кој ќе бидат наведени резултатите од активноста, како и препораките за понатамошни активности со цел да се поттикне физичка активност кај граѓаните
– Мониторинг-извештај и акциски план за понатамошни активности за поттикнување физичка активност
Обезбедување нефинансиска (понуда за користење на спортски сали) и финансиска поддршка за здруженијата и клубовите што се активни во општината преку покривање на дел од нивните вкупни трошоци за да им се овозможи да им ги понудат своите активности на граѓаните преку достапни цени
– Поголем број спортски клубови поддржани од страна на општината (преку нефинансиска и финансиска поддршка)
– Учество на поголем број граѓани во организирани спортови
Спортските активности за девојчиња/жени и момчиња/мажи да бидат еднакво поддржани од буџетот на општината и/или преку нудење пристап до спортски сали/спортски терени како нефинансиска поддршка
– Повеќе спортски клубови организираат активности за девојчиња со поддршка од општината
– Поголем број девојчиња/жени учествуваат во организирани спортови
Обезбедување школарини за талентирани спортисти од општината, со цел да им се овозможи занимавање со спорт на професионално ниво
– Поголем број спортисти имаат можност да се занимаваат со спорт на професионално ниво
Овозможување еднаква поддршка од буџетот на општината за талентирани девојчиња/жени и момчиња/мажи
– Повеќе жени имаат можност да се занимаваат со спорт на професионално ниво
На сите жители на Општина Центар да им се дадат можности за корисно, весело и здраво слободно време преку голем број организирани спортски активности, како и локации за спонтани активности во општината и
На сите чинители (приватни, јавни и здруженија) што организираат спортски активности и активности за унапредување на здравјето во општината да им се дадат можности и потребни капацитети за да продолжат да им нудат богат и достапен број спортски активности на граѓаните на Општина Центар.
Да се зголеми физичката активност кај граѓаните од општината, со особен акцент на децата и младите.
Овозможување еднаков пристап до физичка активност за сите граѓани преку креирање мерки што придонесуваат кон учество на маргинализираните групи во спортски активности.
Унапредување и јакнење на општинската инфраструктура за спорт и спонтани спортски и рекреативни активности, и истовремено при инвестициите во спортската инфраструктура да бидат земени предвид сите родови аспекти.
Подобрување на можностите за секојдневни спонтани вежби на граѓаните.
Лажна транспарентност на финансиите, планирање на средства неусогласено со потреби на граѓаните, квалитет на сервиси и без можност за граѓански амандмански промени на предлог буџетот, фиктивна партиципативна демократија, јавни набавки без оглас, буџетски календар кој не се почитува и го укинува процесот на 3 фази за носење буџет, слаба вклученост на граѓаните за дефинирање на развојните програми, немање транспарентност во објавата и реализацијата на планот за јавни набавки, немање јасни показатели за задолженоста и за трансферите кон други јавни претпријатија (ПОЦ), немање податоци ниту воља за одговорно родово буџетирање, слаби анализи за исплатливост.
Одговорно трошење на јавните пари
Приходите со користење нови извори на средства, а без неповратно губење на ресурсите
Буџет планиран со и за граѓанските потреби, одговорно и отчетно трошење на парите на граѓаните
Зголемување на приходите со користење на нови извори на средства, а зачувување на ресурсите и земјиштето
Немање визија за иден просторен развој, слаба координираност со надлежните за урбанистичкото планирање од повисок ранг (Град Скопје, надлежно министерство), слаба вклученост на граѓаните и заинтересирани чинители во процесот на донесување на урбанистичките планови, недостаток на јавно достапни информации и плански документи, немање јавен увид во издадени одобреинија за градба, некоординираност помеѓу секторите и одделенијата кои имаат информациите кои се потребни за изработка на урбанистичките планови и проекти.
При изработка на ДУПовите не се води сметка за основните критериуми за квалитетен живот, кои иако се дури и законски пропишани, се третираат како неважни. Во планските документи се води грижа само за обезбедување повеќе површини за градење, при што сите други услови се само препишани броеви на службени весници. Дополнително воопшто не се води сметка за препорачаните насоки за тоа како и што е важно при планирање на градовите и населените места (Глобалната одржлива цел 11-Градовите и човечките населбите да се направат инклузивни, безбедни, отпорни и одржливи). Архитектонските и градежните проектите кои се основа за добивање одобренија за градба, многу често, не се на соодветното пропишано техничко ниво и не ги почитуваат стандардите и нормативите за проектирање, со што со нивата реализација дополнително се намалуваат квалитетот на живот. Зголемени просторни и физички бариер кои предизвикуваат исклучување на лицата со посебни потреби, деца и постари.
неодговорно искористување на земјиштето како неонадоместлив ресурс и негово зафаќање претежно со градби, без притоа да се води сметка за еколошкиот аспект на развој и справување со климатските промени (потреба од зелени површини, ублажување на поројните дождови, обезбедување на биодиверзитет и сл.). При планирање на типологијата на градските блокови и објекти не се води сметка за идната потреба од користење на дополнителна енергија за греење и ладење, снабдување со вода, движење на лифтовите и сл. Досега не се размислува за искористување на постојните простори и објекти, па и проектирање на нови, за произведување алтернативни енергии, поддржување на биодиверзитетот, користење на природните начини на проветрување и заштита од непријатна микроклима.
Подрачјето на општина Центар поседува карактеристичен и особено препознатлив дух на местото, како во однос на физичката струткрура, така и мемориско-културолошка, кој за жал од години во години, се нарушува и не обезбедува континуитет и зачувување на неговите трајни вредности. Урбанистичкото планирање и самата изградба, не обезбедуваат доволно услови за поддржување ниту на уметноста и архитектурата, како и креативноста во смисла на простори за креирање, убави катчиња, културна забава за сите возрасни групи. Имиџот и градскиот пејзаж засега е само нешто грдо, валкано и неодржувано како крајно неодговорно…
Слабо интегрирано планирање без поврзување на урбанистичките планови и претпоставениот прираст на население со капацитетот и идната оптовареност на училиштата и градинките. Слаба реонизација без почитување на сообраќајната безбедност, и без квалитетни податоци за бројот на население. Нефлексибилен начин на примена на реонизацијата во на училиштата и градинките. Неверодостојни извештаи од основните училишта и градинките, слаби или никакви индикатори за образовните, финансиските или инфаструктурните параметри основните училишта и градинките, лошо известување за инклузивноста и интеркултурализмот, како и за постигнувањата на децата, особено во основните училишта. Немање рамномерен, ниту индивидуален пристап кон решавање на утврдените потреби, фаворизирање на едни училишта, заборавајќи на потребите на другите. Недостаток на дидактички средства во училиштата (не само компјутери, туку микроскопи, карти, сетови за експерименти по хемија, физика, квалитетна интернет врска како особено важна при онлајн настава и сл.)-во соодветен број за реално да може да се одржат часовите. Социјална инклузија на ниско ниво, без веродостојни податоци за потребниот број деца кои треба да се вклучат (деца во ризик од сиромаштија, мали етнички заедници – Роми итн.). Слаби управувања со средствата од издавање на простор во училиштето. Слаби училишните одбори (слаба независност). Евалуација на задоволството на квалитетот на образовни услуги не постои, недоволно се вклучени и родителите и децата, а училишниот парламент постои единствено и само на хартија. Хигиенските и безбедносните услови во училиштата во Центар се недоволни, а транспортот за екскурзии се прави без безбедносна компонента на автобусите (појаси за децата). КК Работнички без надомест ги користи спортските сали, со што зафаќа термини за други спортови, но и го оштетува буџетот за самофинансирање на училиштата. Безбедноста и мерките за заштитаи спасување во и околу училиштата и градинките е на ниско ниво, а паркирањето во училишните објекти е дополнителна опасност.
Еднакви можности за секое дете
Заштита на детските права, нивната безбедност и правилен развој
Поддршка за вклученост на сите деца во образованието
Планирање на капацитети согласно потребите на жителите
Евалуација на образовните и згрижувачките услугите
Одговорно финансиско работење
Одговорен, отчетен и независен општински образовен инспектор
Зајакнати независни училишни одбори, Совети на родители и претставници во институциите
Задоволни граѓани, вклучени родителите и учениците преку заедничко планирање во подготовката на плановите за развој, управување и активизам во образованието;
„Општина Центар ја обезбедува иднината на своите ученици преку квалитетен и современ воспитно-образовен процес.“-усвоено 2016
Подигнување на квалитетот на образовни услуги и услуи за грижа на деца во ран период на ран детски развој и предучилишно воспитување
Нови ИТ механизми и процедури за комуникација и вклучување на граѓаните во планирањето и развојот на образованието;
Подигање на капацитетите на сите чинители, и подобрена соработка како и мониторинг меѓу Општината и училиштата и градинките, со реални параметри и показатели. Континуирана едукација, стручно усовршување и мотивација на кадарот, унапредување на соработката со граѓанскиот сектор.
Подобрено управување со финансиите: Квалитетно распределен дел од општинскиот буџет наменет за развојни активности во грижата и образованието;oбезбедување на потребните дидактички средства во училиштата; зголемување на самофинансирањето, како и други извори на средства за финансирање на областа образование, подобрено финансиско известување и планирање. Неселективен однос на општината кон училиштата и градинките, а соодветен на индивидуалните и специфични потреби.
Подобрен квалитет во програмите за воннаставни активности, екскурзии и настава во природа.
Еднакви можности за сите деца
Реална социјална мапа и идентификување на секое дете во ризик за обезбедување на соодветна грижа, вклученост и сервиси.
Социјална правда и инклузија на ниво на целата Општина Центар.
Интегрирано планирање според потребите на децата
Капацитети според реални потреби.
Зголемена безбедност на децата во училиштето и градинките, на пат кон и од училиштата и градинките, како и во тек на екскурзиите. Здрава и безбедна исхрана и обезбедување оброк на сите деца во ризик.
Партиципативност и социјална емпатија кон граѓаните, работа со директно вклучување во процесите, при донесувањето одлуки и стимулирање дека секој е и дел од решението.
Тешка достапност на услугите од општината за граѓаните и бизнисите. Незадоволство од неквалитетното испорачување на услугите, кое е подлежно на секакви влијанија.
Несоодветна промоција за развој на бизниси на територија на Општината.
Никаква објава на податоци за бројот на донесени странски инвеститори, бројот на отворени компании, бројот на отворени локали и сл. кои би биле параметар за следење на успешноста.
Слаба организација на јавниот простор понуден за деловна намена, без грижа за последиците кон жителите, ниту кон животната средина.
Никаква анализа за потребите на жителите за соодветни деловни намени во населбите, за да сервисите се нудат во достапен простор за пешачење. Дополнително, дозволување на деловни субјекти од иста област во низа, без распределба на намените согласно потребите.
Низок степен на поддршка за претприемништвото, иновациите и нови старт-ап компании. Никаков co-sharing простор за работа.
Квалитет на живот:
Нејасно управување со добрата кои ги поседува или и се дадени на управување на општината: земјиште, објекти, простри, опрема и сл.
.
Планската документација за заштита и спасување, процената на загрозеност од природни и други несреќи и планот за заштита и спасување не се ажурираат редовно и оваа состојба придонесува за донесување на одлуки и имплементирање на мерки кои не соодетсвуваат со реалната состојба и новите ризици
И пред пандемијата на КОВИД-19 и он-лајн наставата, но и сега, учениците и децата во градинките немаат континуитет во едукацијата за намалување на ризикот од катастрофи и ја зголемуваат својата ранливост кон истите. Евакуационите планови не се јасни за учениците, а мерење на време за евакуација и локација на езбедни места никаде не се објавува.
Слаб капацитет за противпожарната зашитата и подигање на свест за солидарност и одговорност.
Ниско ниво на информираност и вештини кај жителите на општина Центар во справување со кризни ситуации.
Ажурираната планска документација за заштита и спасување за подобрена заштита и спасување на подрачјето на општината, особено со стручен преглед на одобренијата од ДЗС на секој урбанистички план.
Проценка на пристапност на противпожарни возила до сите објекти во општината и спроведување на мерки за намалување од ризици.
Темелно дефинирање на параметрите за технички прием, а кои се однесуваат на противпожарна заштита, како и исправност на заштитна опрема. Ова да биде обврска на инспекторите за домување на Општината.
Формирање на доброволно противпожарно друштво во соработка со Противпожарна бригада Скопје, Центар за управување со кризи, Црвен крст , странски донатори како Австриска и Словенечка амабасада за поддршка околу опремување и обука на 50 до 100 жители на центар кои би биле дел од оваа единица. Друштвото ќе функционира како резервно надополнување на скопските професионални пожарникари во лените периоди и како резерва која би се ангажирала при големи шумски пожари во државата. Општината да биде одговорна за нивно опремување со лична опрема и постојана дообука по пример и по можност со сродните доброволни друштва од Австрија и Словенија кои летово гасеа пожари во Македонија.
Формирање на центар за едукација за природни катастрофи и непогоди. По напуштањето на социјалистичкиот систем на СВОЗ населението практично не знае како да се однесува и како да помогне при различни природни катастрофи, кои како што се предвидува со климатските промени ќе стануваат сѐ почести. Центарот би имал задача годишно да организира повеќе обуки кои ќе бидат отворени за сите жители на Општината, но и градот Скопје на кои стручни лица од Противпожарна бригада, ЦУК, АРМ, полиција, Црвен крст и странски експерти ќе ги подготвуваат граѓаните како да се однесуваат и што треба да прават во случај на поплави, земјотреси, пожари, лизгање на земјиште, прва помош на повредени.
Зголемена безбедност, информираност, едуцираност и вклученост на граѓаните во заштита и спасување од природни катастрофи и климатски промени.
Доброволно противпожарно друштво.
Центар за едукација за природни катастрофи и непогоди.
Копање на улиците за секоја инсталација пооделно. Постојано се прекопуваат и асфалтираат; Недоволно и скапо осветлување; Скапо одржување на јавната чистота без употреба на технички средства; Слабо планирање на буџетот во програмите и немање никакви цени со единечна вредност за споредба во плановите за набавки. Не постоење на реални индикатори за мерење на развојот, и слаби извештаи за остваруваните резултати, често неразбирливи и нечитливи.
Одржлива урбана средина, квалитетно измерени и дефинираат параметри и цени за инфраструктурата, социо-економските фактори, користењето на ресурсите, емисиите и сите други процеси кои придонесуваат и користат од метаболизмот, просперитетот и квалитетот на животот на општината. Мерење и оценување ќе овозможи поголема одговорност, отчетност и транспарентност, како и реално буџетско планирање и управувањето при уредувањето на земјиштето, урбаното и градското планирање, како и планирањето на инфраструктурни и комуниални услуги. Индикаторите може да се базираат на SDG 11 – Одржливи градови и населби, а според веќе работената методологија да се развијат за цела територија на Општина Центар. Со ваквите следења на моемнталните состојби и резултатите од инвестициите ќе се идентификуваат областите на (1) потенцијали и можности, како и (2) областите со загрижувачки состојби, а за да се подобрат, развивајќи реални цели за одржливост.
Подрачјето на општина Центар како најгусто изграденo во Скопје и државата, се соочува со сериозни проблеми на губење на зелените јавни простори, но и блоковското и дворно зеленило, а тоа што е останато иако делумно реконструирано и рехабилитирано во неколку наврати, не се одржува. Под постојана закана се и некогаш големите зелени површини во дворовите на детските градинки и училишата, јавните објекти (библиотеки, факултети, театри, административни и сл.), како и уличното зеленило и дрвореди. Покажано разбирање за потребите на господарот автомобил и постојаното проширување на коловозите, на сметка на тротарите и околните зелени површини, доведува до „зарбоување“ на многу стари и квалитетни дрва и дрвордеи, големи улични зеленила се ставени во „саксии“, како и користење за паркиралишта.
Голема закана претставуват и сите видови на загадување: почвата, воздухот, водата, бучава, загадување од светлина и сл. Се’ повеќе се „бетонизираат“, односно запечатуваат преостанатите непокриени земјени површини, со што градот се „суши“, и не ја апсорбира правта, а најчесто претставуваат и „топлотни острови“. Реката Вардар е одамна исклучително валкана и загадена, а некогашните канали за прифаќање на поројни води се затвараат во покриени канали и стануваат локална канализиација. Граѓаните се изложени на музиката и вревата од кафулињата и ноќните барови, вентилаторите од рестораните и дуќанчињата за храна. Не мал пробелем е и градското осветлување (улично, од реклами, излози, билборди и др.), кое допринесува за ефкет на „вечен ден“, а предизвикува сериозни здравствени проблеми. Но, еден од најголемите проблеми е што просторот е „удавен“ во отпад од секаков вид, а се должи на малиот број на контејнери за одлагање и нивна лоша позиционираност и недоволен капацитет, несоодветнен начин на собирање, недисциплина ниту на жителите, ниту на задолжените за собирање. Не е изграден систем за одвојување и реупотреба на отпадот, а на граѓаните не им е доволно јасно каде завршува отпадот и кога се трудат да го селектираат.
Биодиверзитетот е нешто за кое ниту се размислува, ниту се преземени било какви посериозни истражувања и акции, иако постарите жители паметат одредени видови на флора и фауна, кои биле симбол на центарските населби. Немајќи посеопфатни „штета-придобивка“ анализи, типичните видови за ова подрачје се во опасност од исчезнување или веќе се исчезнати (липите, анамска рака, јасминот, овошните дрва, ластовиците, …..), со што се губи квалитето и меморијата на живеење во Центар.
Разбирањето на климатските промени, што тие предизвикуваат и ефектите од нив, е слаба алка во креирањето на политики за заштита на животната средина. Постои сериозна промена на микроклимата и појава на екстремни непогоди: поројни дождови, силни ветрови-мини урагани, топлотни острови, замрзнати дождови и сл., кои нанесуваат сериозни штети и опасности по човечките животи и материјалните добра.
Не постои системско, планско, економично и стручно справување со предизвикот да се обезбеди што е можно почиста животна средина за граѓаните и да се намали загадувањето. Јавното зеленило е сериозно намалено од интензивното градење и непочитување на законските услови како и од институционалната негрижа поради што граѓаните се соочени со бетонски „топлотни“ острови и зеленило кое се суши и изумира, а општината со зголемени трошоци за негова замена. Загадувањето на воздухот е сериозен проблем за жителите кој го менува начинот на живот во зимските месеци и придонесува за серија на здравствени проблеми кај граѓаните од сите возрасти. Нашата општина како средишна точка во градот во која се концентрирани и административните државни институции секојдневно е посетена од многу граѓани од целата држава како и од странски посетители при што заедно со домаќинствата се создаваат големи количини на отпад со кои комуналните служби не се справуваат соодветно. Повеќето објекти во општина Центар се изградени од пред повеќе децении и станарите и корисниците се соочуваат со потреба од санација и поголема енергетска-ефикасност, и иако има финансиска поддршка и се освојуваат буџетски сретства, сепак не псотои јасно поставени цели и некаков распоред и акциски план. Загадувањето на воздухот е сериозен проблем за жителите кој го менува начинот на живот во зимските месеци и придонесува за серија на здравствени проблеми кај граѓаните од сите возрасти.
Советот да усвои декларација за хиерархија на учесниците во сообраќајот при сообраќајно и урбанистичко планирање/проектирање со приоритизирање на просторот и потребите на пешаците, велосипедистите и јавниот транспорт за безбедност, погодност и комфорност (превртување на пирамидата).
Да се изработи план за подобрување на пешачкиот и велосипедскиот сообраќај во Општина Центар со план за проширување на пешачки зони, план за подобрување на пристапноста и безбедноста, план за велосипедска мрежа и паркинзи, подобрување на јавниот постор итн.
Да се прогласи цело централно подрачје (со исклучок на булеварите), поточно сите улици во надлежност на Општина Центар за Зона 30, а некои делови (околу училишта и градинки, на улици каде нема тротоари) и за Зона 20.
Да се редизајнираат зоните околу училиштата и градинките со приоритет на безбедноста на децата.
Мапирање на сите паркиралишта на отворено (ПОЦ, Градски паркинг, јавни и приватни катни гаражи, паркинзи во склоп на институции), но и на сите објекти со контрола дали изведбата одговара на одобрението за градење.
Дефинирање на построги критериуми за добивање ПОЦ картички, како во однос на податоци за објектот каде домува жителот, така и во однос на поседување второ, трето возило итн.
Советот да се заложи за промена на регулативата, да биде можно да се санкционира нелегалното паркирање од комунални редари.
Анализа на податоци за сообраќајни текови, моделирања на сообраќај, студија со издржани податоци за моментални токови, тесни грла, црни точки, временски застои и капацитети на улична мрежа и паркинзи
Редовна соработка и обезбедување податоци од сообраќајна полиција за сообраќајни незгоди, со време, локација, учесници и причини, со цел подобрување на инфраструктурата, со поставување на бариери и успорувачи (лежечки полицајци, подигнати пешачки премини, шикани) и обележување со сигнализација.
Кај урбанистичките планови кај кои има можност (кои не се реализирани во поголем дел) да се зголемат стандардите за тротоарите, да се предвидуваат и велосипедски патеки и да се зголеми и регулационата ширина на улиците.
Советот да донесе Заклучок за стандардот за велосипедски паркинзи кој ќе се применува во одобренијата за сите нови објекти. За постојните објекти да се бараат иновативни решенија како велосипедски „хангари“ и сл.
Да се продолжи со субвенционирањето на велосипеди, но да се направи и диверзификација на субвенциите и да се вклучат субвенционираните граѓани во фокус групи, анкети итн. од кои ќе се прибираат податоци.
Да се организираат Денови без автомобили со цел да се поттикне поинакво доживување на просторот.
При градежни активности (било на јавна инфраструктура или од приватни објекти) со кои се зафаќа дел од јавниот простор, да се заштитуваат соодветно пешаците.
Јавноста да биде соодветно информирана (јасни, читки цртежи и потребна документациј) и навремено вклучена во процесот на изработка на сообраќајни проекти.
– Поголемо ниво на пешачење и користење велосипед и тротинет, а одржливо користење на личниот автомобил
-Зголемено ниво на безбедност, намалување на бројот на повреди и жртви
-Можност за независно движење за децата, повозрасните граѓани, лицата со хендикеп, семејствата кои немаат автомобил итн.
-Помал метеж, помало загадување и помала бучава
-Намалено влијание на климатски промени
-Смирување на сообраќајот, попријатни улици, среден јавен простор, поквалитетно живеење
-Повеќе простор за зеленило и јавен, маалски живот
-Подобро здравје, поголема релаксираност во јавниот простор и задоволство од удобен градски живот.
-Поголема вклученост на граѓаните во процесите и чувство на припадност и одговорност кон заедницата
Отсуство на волја за создавање на слободен простор за создавање на современи изведувачки уметности во општина Центар; негрижа за веќе постоечката улична уметност низ целата општина.
Негрижа за историјата и историските личности кои се значајни за општината и државата а се врзани мемориски, локациски или сл., за подрчјето на општината. Негрижа за објекти кои се водат како културни историско наследство, за одредени мемориски локалитети и локации. Негрижа за старите препознатливи градски јадра: Калето, Старата скопска чаршија, Плоштадот Македонија-Камен мост-Пл. Карпошово востанеи, Градскиот парк, Културен целнтар, и др.
Застарени процедури и постапки за планирање и програмирање; Слаби капацитети за користење на дигитални алатки; никаква примена на податоци за донесување одлуки; Никакви системи за собирање податоци потребни за мерливост на развојот; слаба комуникација со граѓаните за оправданоста на инвестициите; Проблеми со транспарентноста, не постојат контакти од службени и одговорни лица, не е објавена систематизацијата, ниту органограмот; Архивата не е дигитално достапна, не се споделува со службите и советот навремено; Нетранспарентен Совет, немање контакт со граѓаните, недостаток за вклучување во процесот при донесување одлуки, ниту вклучување во комисиски расправи; необјавување на одлуките пред да се донесат; седниците не се снимаат и прикажуваат (во живо или како снимка) и не се прават квалитетни записници од седници кои реално го покажуваат ставот на секој советник, туку само се евидентира кој земал збор.
Транспарентна, репонзивна и отворена општина; брза во донесување квалитетни одлуки базирани на точни и ажурни податоци и анализи; одговорна при планирањето на буџетот; подобрени човечки ресурси за употреба на дигитални алатки; зголемена продуктивност, ефикасност и вклученост на советот во процесите на општината, олеснет увид во барањата од граѓаните; независни контроли и мерења со сензори наместо со инспектори; достапна архива и е-Совет со можност на вклучување на граѓаните во сите чекори при донесување одлуки.
Доколку сакаш да ни помогнеш во кампањата, а сметаш можеш да придонесеш со своето залагање и работа во тим, пријави се за волонтер во кампањата на незаисната граѓанска листа Шанса за Центар. Потребни ни се динамични и исполнителни луѓе, комуникативни и отворени, по можност со познавање на маркетинг, управување со податоци, пишување, теренска работа.